Odense Folkeskoler bliver mere levende med kultur, bøger og lejrskoleElever i 5. klasse på Skt. Klemensskolen hygger i læseteltet. Foto: Skt. Klemensskolen

Odense Folkeskoler bliver mere levende med kultur, bøger og lejrskole

I det kommende skoleår bliver hverdagen for elever i Odenses folkeskoler markant mere varieret.

Med nye initiativer sikres det, at skoledagen ikke kun bliver lærerig, men også levende, legende og fuld af oplevelser.

Efter sidste års Juni-erklæring, som havde fokus på at sikre alle børns ret til at være en del af klassefællesskabet, investerede Odense Kommune 100 millioner kroner i skoleområdet.

Nu er der enighed om tre nye tiltag, der skal gøre skoledagen mere motiverende og meningsfuld.

De tre nye tiltag omfatter:
1. Mindst én lejrskole i løbet af skoletiden for alle elever
2. Årlige kulturelle oplevelser med teater, musik og museumsbesøg
3. 30.000 nye bøger til skolerne for at styrke læselysten

Borgmester Peter Rahbæk Juel understreger værdien af lejrskoler:

- Noget af dét, de fleste af os husker fra vores skoletid, er de dage, der skilte sig lidt ud. Magien opstår, når børn og unge er sammen døgnet rundt - uden skemaer og ringeklokker, men til gengæld med stærke fælles oplevelser og en følelse af frihed og ansvar.

Den kulturelle dannelsesrejse betyder, at alle elever hvert år får mindst én koncertoplevelse, én teaterforestilling og ét museumsbesøg.

Børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen er begejstret for initiativet:

- Vi sender byens børn på dannelsesrejse ud i kunstens og kulturens verden. Det er med til at demokratisere kulturen og gøre den tilgængelig for alle børn.

I en tid domineret af skærme investerer kommunen otte millioner kroner i nye fysiske bøger, svarende til omkring to bøger per elev.

- Vi bringer bøgerne tilbage. Med 30.000 nye bøger håber vi at tænde læseglæden hos endnu flere," udtaler Peter Rahbæk Juel og Susanne Crawley Larsen.

Samlet set repræsenterer initiativerne en ambitiøs indsats for at berige skolegangen i Odense med oplevelser, der kan styrke både den faglige udvikling og det sociale fællesskab blandt eleverne.

-rh

11/6 2025