
143 folkeskoler deltager i afprøvning af nye fagplaner
Børne- og Undervisningsministeriet har netop offentliggjort, at hele 143 folkeskoler fra hele landet får mulighed for at deltage i det kommende udviklingsprogram for afprøvning af folkeskolens nye fagplaner.
Interessen for at deltage har været overvældende, og selvom ministeriet oprindeligt kun havde planlagt at inkludere 100 skoler, har man besluttet at give alle ansøgere mulighed for at deltage.
Udviklingsprogrammet strækker sig over 2025 og 2026, hvor de deltagende skoler skal afprøve udkast til de nye fagplaner i tre perioder: september-december 2025 samt forår og efterår 2026.
Gennem hele forløbet skal skolerne give løbende feedback på, om fagplanerne er forståelige, anvendelige og meningsfulde i praksis.
- Jeg er rigtig glad for, at så mange skoler engagerer sig i at arbejde med udkastene til de nye fagplaner.
- Det er lærerne, som i fremtiden skal bruge dem til en mere praksisorienteret og virkelighedsnær undervisning med plads til faglig fordybelse.
Deres bidrag er afgørende for, at vi får udarbejdet det bedst mulige arbejdsredskab, udtaler børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Støtte og inspiration til skolerne
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gennemfører udviklingsprogrammet på vegne af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
EVA vil understøtte de deltagende skoler gennem regionale workshops, hvor lærerne får støtte og inspiration til at arbejde med de nye fagplaner i forskellige fag.
Samtidig får lærerne mulighed for at give direkte feedback til de fagudvalg, der udarbejder fagplanerne.
Det er værd at bemærke, at alle skoler - også dem, der ikke formelt deltager i udviklingsprogrammet - har mulighed for at gøre sig erfaringer med udkastene til fagplanerne.
De får adgang til videns- og inspirationsmaterialer, der kan understøtte lokal udvikling af fag og undervisning.
Udviklingsprogrammet er en central del af den større fagfornyelse, som Børne- og Undervisningsministeriet har igangsat.
Målet med fagfornyelsen er at skabe grundlag for en mere praksisorienteret og virkelighedsnær undervisning med plads til faglig fordybelse.
Ved at involvere skolerne direkte i afprøvningen sikrer ministeriet, at fagplanerne bliver meningsfulde for de lærere, der i sidste ende skal implementere dem i deres daglige undervisning.
De erfaringer, som indsamles gennem udviklingsprogrammet, vil indgå direkte i fagudvalgenes arbejde med at udvikle og færdiggøre de endelige fagplaner.
Interesserede kan læse mere om udviklingsprogrammet på fagplaner.dk eller på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.
-rh