
Ny evaluering: Skolestyrken løfter elevernes sociale trivsel
En ny evaluering fra Rambøll viser markante forbedringer i den sociale trivsel blandt elever på skoler, der har implementeret skoletrivselsprogrammet Skolestyrken.
Programmet, der blev lanceret i 2020 af Alliancen mod mobning (Mary Fonden, Børns Vilkår og Red Barnet), har allerede spredt sig til over 65 grundskoler landet over.
Evalueringen dokumenterer en signifikant positiv udvikling i elevernes sociale trivsel allerede et år efter programmets start, sammenlignet med skoler uden Skolestyrken
Forbedringerne ses på alle klassetrin - fra indskoling til udskoling.
Særligt bemærkelsesværdigt er det, at skoler med oprindeligt lavere trivselsniveau har formået at indhente og endda overhale sammenlignelige skoler.
Efter to år viser især indskolingselever på Skolestyrken-skoler bedre social trivsel end elever på andre skoler.
- Resultaterne viser Skolestyrkens potentiale til at vende den negative trivselstrend, vi har set siden 2015, udtaler Helle Østergaard, direktør for Mary Fonden.
Programmet styrker også personalets arbejde med trivsel gennem fælles værktøjer og tilgange. Evalueringen fremhæver, at skoler med mest aktivt engagement i programmet opnår de bedste resultater.
Elevernes inddragelse i trivselsarbejdet er et centralt element i Skolestyrken. Interviews viser, at denne tilgang øger elevernes engagement i skolens trivselsarbejde.
Johanne Schmidt-Nielsen fra Red Barnet understreger vigtigheden af at prioritere ressourcer til trivselsarbejdet: Analysen bekræfter, at helhedsorienteret arbejde og aktiv inddragelse af elever og personale kan styrke trivslen - selv på skoler med store udfordringer.
Skolestyrken, der er finansieret af flere store fonde, fortsætter sin udbredelse til flere skoler og kommuner i Danmark.
-rh