
Kortere skoledage: Danske elever får mindre tid på skolebænken efter sommerferien
Flere skoler på tværs af Danmark planlægger at reducere antallet af skoletimer for de yngste elever, når det nye skoleår begynder efter sommerferien.
Denne udvikling følger den politiske skoleaftale fra sidste efterår, der gav skolerne større frihed til at tilrettelægge skoledagen.
En stikprøve foretaget af DR blandt 18 kommuner viser, at mange skoler benytter muligheden for at skære skoledagen ned til det fastsatte minimum på 20 timer om ugen for de mindste elever.
Ekspert på dagstilbuds- og skoleområdet, Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College, udtrykker bekymring:
- Jeg er faktisk bekymret for, at det her er en spareøvelse, og at det ikke er et spørgsmål om at have nogle pædagogiske ambitioner. Han understreger, at kvaliteten skal skrues op, hvis timeantallet reduceres.
Denne bekymring deles af Skolelederforeningen, hvis formand Dorte Andreas påpeger, at mange skole- og kommunalbudgetter er under pres.
Også forældreorganisationen Skole & Forældre frygter, at timetalsreduktionen bliver en spareøvelse i stedet for et kvalitetsløft.
Et eksempel på implementeringen af kortere skoledage er Svenstrup Skole syd for Aalborg, hvor man reducerer timerne til minimumskravet på 20 timer ugentligt for 0. klasse.
Skoleleder Henrik Nielsen forklarer: - Vi skærer helt ind til benet, og det er simpelthen, fordi vi går efter kvaliteten. Det er kvalitet hos os at bruge så mange timer som overhoveligt muligt med to voksne.
Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) støtter skolernes beslutninger og er ikke bekymret for, at ordningen bliver misbrugt til besparelser:
- Hvis man forkorter skoledagen med de nye muligheder, så skal ressourcerne stadig blive i skolen. Så det er ikke tanken, at det skal være en spareøvelse.
Ifølge skoleaftalen, der kaldes "Folkeskolens Kvalitetsprogram", er den midlertidige frihed til at forkorte skoledagen nu gjort permanent fra skoleåret 2025/2026.
Beslutningen om kortere skoledage træffes i nogle tilfælde på kommunalt niveau, mens andre kommuner har givet skolelederne på de enkelte skoler beføjelse til at afgøre det.
-rh